Projekt KSPS „Szkoła ucząca racjonalnego gospodarowania energią”, wygrał konkurs „Edukacja ekologiczna 2011″ organizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Realizację projektu rozpoczynamy w styczniu 2012 od Ogólnopolskiej Konferencji Metodycznlo-Programowej” nt. „Jak zwiększyć efektywność i skuteczność szkoły w kształtowaniu postaw racjonalnego gospodarowania energią – doświadczenia europejskie i krajowe”. W ramach projektu zorganizujemy między innymi warszaty dla 1600 nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Zapraszamy!!
Prezentacja projektu Krajowego Stowarzyszenia Pomocy Szkole, wybranego do realizacji przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach konkursu „Edukacja ekologiczna 2011”.(W z 19.X.2011r.)
I. Termin realizacji projektu.
1.IX.2011-31.VIII.2013
II. Zasięg projektu.
Szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne działające na terenie 16 województw.
III. Adresaci projektu.
- Grupą docelową uczestniczącą w konferencjach, szkoleniach, seminariach i warsztatach będą nauczyciele przyrody, biologii, geografii, chemii i ochrony środowiska, pracujący w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Uczą oni w szkole dzieci i młodzież tego, co wiąże sie z podstawami szkolnej edukacji ekologicznej. Naszym celem jest, wzbogacenie ich wiedzy i umiejętności w zakresie kreatywnego i w nowoczesnego realizowania programowych minimów oraz wychowania proekologicznego, czyli skutecznego wykorzystania treści programowych do kształtowania trwałych postaw i zachowań dzieci i młodzieży.
- Zakładamy, że finalnym adresatem wszystkich działań, przygotowywanych do realizacji w ramach Projektu będą uczniowie, którzy będą uczeni przez nauczycieli, biorących udział w działaniach realizowanych w ramach Projektu.
- Ważnym adresatem naszych działań będą także użytkownicy vortalu edueko.pl , na którym będziemy prezentować materiały ułatwiające nauczycielom przygotowywanie innowacyjnych zajęć w szkole , poświęconych problematyce racjonalnego gospodarowania energią.
IV. Najważniejsze cele projektu.
- Celem głównym projektu, będzie przygotowanie nauczycieli uczestniczących w projekcie, do tego żeby mogli po odbyciu szkolenia, efektywniej kształtować u dzieci nawyki racjonalnego gospodarowania energią. Poprzez prezentację tego, jak to się robi za granicą (Dania, Niemcy, Norwegia) i w wiodących krajowych placówkach oświatowo-wychowawczych, wzbogacimy ich wiedzę oraz umiejętności praktycznego wdrażania w praktyce szkolnej dobrych przykładów.
- Celem wspomagającym realizację celu podstawowego będzie umożliwienie nauczycielom uczestniczącym w projekcie, wymiany doświadczeń i materiałów dydaktycznych, poprzez vortal edueko.pl. Pomożemy w ten sposób w doskonaleniu zawodowym nauczycieli, w nowych, bardzo ważnych dla przyszłości polskiej gospodarki obszarach edukacji.
-
- Udział w zajęciach i warsztatach umożliwi, uzyskanie przez 1600 nauczycieli uczestniczących w warsztatach, certyfikatów potwierdzających zdobycie przez nich nowych kwalifikacji i umiejętności, organizowania innowacyjnych lekcji i sposobów pracy z dziećmi i młodzieżą.
- Merytoryczna pomoc zainteresowanym szkołom, w spełnieniu kryteriów do ubiegania się o stosowne certyfikaty.
-
Wzmocnienie roli polskiej szkoły, w procesie podnoszenia świadomości ekologicznej młodzieży żyjącej i pracującej w realiach, jakie tworzy Unia Europejska. Zainspirowanie międzynarodowej wymiany nauczycieli i młodzieży w ramach programów UE, dotyczących racjonalnego gospodarowania energią. Promowanie i wspomaganie nawiązywania merytorycznych kontaktów w tej dziedzinie przez nauczycieli i młodzież. Przyczynianie się do tworzenia porozumień szkół, promujących dobre przykłady i wzorce edukacji proekologicznej.
-
Promowanie, cyklu warsztatów „Szkoła z energią” w środowiskach lokalnych, poprzez vortal i media patronackie a także poprzez konferencje prasowe, służące promocji uzyskanych w projekcie efektów. W ten sposób zainspirujemy do innowacyjnego działania, także innych nauczycieli, nie biorących udziału w projekcie.
-
Opracowanie przez KSPS, długofalowej koncepcji działań programowych i organizacyjnych, pod nazwą „SZKOŁA Z ENERGIĄ”, która będzie ważnym elementem stałego działania Krajowego Stowarzyszenia Pomocy Szkole po 2013 roku. Pozwolą one, w oparciu o dokonania i osiągnięte efekty w tym projekcie, promować problematykę uczenia racjonalnego używania energii oraz pozyskiwanie nowych partnerów w środowisku oświatowym dla działań, jakie będziemy realizować po zakończeniu Projektu ”Szkoła ucząca racjonalnego gospodarowania energią”. Działania te będą także płaszczyzną nawiązywania szerszych kontaktów i współpracy szkół z przemysłem energetycznym.
V. Społeczne i środowiskowe motywy realizacji projektu.
- Podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowania postaw ekologicznych, realizowane poprzez uczenie młodych ludzi racjonalnego gospodarowania energią, jest najlepszą i najbardziej perspektywiczną inwestycją, mogącą zaowocować w przyszłości najwyższą „stopą zwrotu” z nakładów poniesionych na tę inwestycję. Dlatego zakładamy, że szkolenie i doskonalenie nauczycieli, uczących w szkole podstaw ekologii, jest niezbędnym warunkiem, uczynienia w tej dziedzinie istotnego i trwałego kroku
- Dzieci i młodzież uczące się w szkołach, będą przecież największymi konsumentami energii w najbliższej przyszłości. To oni przede wszystkim, powinni być uczeni w szkole właśnie tego, dlaczego i jak należy korzystać z możliwości, jakie daje nam racjonalne gospodarowanie energią.
- Muszą ich tego uczyć nauczyciele coraz lepiej przygotowani do wykonywania tego zadania. Nauczyciele ,którzy znajdą także skuteczny sposób, kształtowania postaw i zachowań, gdyż racjonalne gospodarowanie energią, to działanie ciągłe i obejmujące całe życie a w przyszłości także aktywność zawodową, pokolenia obecnych uczniów. Stare polskie przysłowie mówi przecież, że „Czego się Jaś nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”. A „przysłowiowy Jaś” uczy się w szkole. Dlatego do nauki i pracy wychowawczej z „Jasiem” muszą być coraz lepiej przygotowani nauczyciele i polskie szkoły.
- W polskich szkołach podstawowych, gimnazjach i ponadgimnazjalnych, lekcje przyrody, biologii, geografii, chemii i ochrony środowiska prowadzi ponad 50 tys. nauczycieli. Powinni być oni także odpowiedzialni za uczenie i pokazywanie tego, jak racjonalniej gospodarować energią. Powinni umiejętnie pokazywać uczniom jakie efekty ekonomiczne możemy osiągnąć, poprzez racjonalizujące działania i zachowania, dla budżetu rodzinnego, szkolnego czy budżetu państwa oraz jak wielkie mogą być efekty naszego codziennego zachowywania się dla naturalnego środowiska i dbania o niezależność energetyczną i bezpieczeństwo energetyczne naszego państwa. Musimy tylko pomóc tym nauczycielom i szkołom, lepiej przygotować się do wykonywania tego zadania.
- Co roku, tysiące polskich nauczycieli zdobywa dodatkowe kompetencje i umiejętności. Nauczyciele, mają obowiązek doskonalenia zawodowego wpisany w swoje obowiązki pracownicze. Poprzez działania w ramach projektu, ułatwimy zdobycie nowych umiejętności 1600 nauczycielom. Staną się oni w swoich szkołach, inicjatorami innowacyjnych rozwiązań oraz form pracy z dziećmi i młodzieżą.”Żywymi dowodami” tego, że warto i można pracować inaczej!!
VI. Najważniejsze działania przygotowywane do realizacji w ramach projektu.
- W ramach projektu zrealizujemy szkolenia i warsztaty dla nauczycieli oraz utworzymy vortal edueko.pl, wspomagający realizację szkoleń i warsztatów. Koncentrować się będziemy w szczególności na:
- działaniach szkoleniowych na poziomie ogólnopolskim i regionalnym/wojewódzkim,
b/przygotowaniu wydawnictw metodyczno-dydaktycznych, wspomagających działalność szkoleniową, - działaniach promocyjno-informacyjnych w środowisku oświatowym i poza nim, promującymi cele szkoleń i uzyskiwane efekty,
- weryfikowaniu praktycznej przydatności opracowanych programów i scenariuszy dla praktyki szkolnej, poprzez zbieranie na ich temat opinii,
- promowaniu rozwiązań technicznych, które powinna wdrożyć szkoła, aby uwiarygodnić swoje działania w sferze racjonalnego gospodarowania energią i móc ubiegać się o uzyskanie niezbędnych certyfikatów.
- działaniach szkoleniowych na poziomie ogólnopolskim i regionalnym/wojewódzkim,
- Aby osiągnąć, zakładane w ramach Projektu efekty, zrealizujemy następujące zadania:
- Ogólnopolską Konferencję Metodyczno-Programową nt. ”Jak zwiększyć efektywność i skuteczność szkoły w kształtowaniu postaw racjonalnego gospodarowania energią – doświadczenia europejskie i krajowe”; styczeń 2012r.
- 32 warsztatów nt. ”Szkoła z energią – jak skuteczniej uczyć racjonalnego gospodarowania energią”, dla 1600 nauczycieli; marzec – czerwiec 2012r.
- 16 wojewódzkich konferencji podsumowujących i promujących warsztaty „Szkoła z energią…”, dla 1280 uczestników; marzec/kwiecień 2013r.
- ogólnopolską konferencję podsumowująca wyniki Projektu ”Szkoła ucząca…”; maj 2013r.
- utworzymy zespół wykładowców i trenerów oraz przygotujemy ich do prowadzenia zajęć warsztatowych dla nauczycieli, zgodnie z wymogami Projektu;
- wydamy zestaw materiałów programowo-dydaktycznych i promocyjno-informacyjnych, składający się z 3 pozycji, każda w nakładzie 2000 egz.; luty 2012r.
- utworzymy, otwarty dla wszystkich zainteresowanych problematyką projektu, vortal edueko.pl.; listopad 2011r.
- Zakładamy, że uczestnicy szkoleń warsztatowych, w których weźmie udział 1600 nauczycieli( w tym 800 uczących w szkołach podstawowych i 800 uczących w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych), przeprowadzą w I semestrze roku szkolnego 2012/2013 innowacyjne lekcje, wykorzystując zdobyte w trakcie warsztatów umiejętności i wiedzę. Planujemy ,że w lekcjach tych weźmie udział ok. 160 000 uczniów.
VII. Materialne efekty projektu.
- Trwałość przygotowanego przez nas projektu potwierdzi się w obszarze metodyczno-dydaktycznym w postaci nowych umiejętności i kompetencji, jakie zdobędzie 1600 nauczycieli przyrody, biologii, geografii, chemii i ochrony środowiska, uczestniczących w projekcie.
- Materialnym efektem projektu, świadczącym o jego przydatności będą:
- działania vortalu edueko.pl, realizowane także po zakończeniu realizacji Projektu,
- utworzenie biblioteki scenariuszy lekcji oraz umieszczenie jej na vortalu edueko.pl, przez co dostępne będą one dla wszystkich zainteresowanych, przez cały czas funkcjonowania vortalu,
- przygotowanie materiałów pomocniczych do prowadzenia lekcji i udostępnienie ich na vortalu edueko.pl, będą w ten sposób dostępne dla wszystkich zainteresowanych nauczycieli i uczniów, w trakcie realizacji Projektu i po jego zakończeniu,
- przygotowanie i wydanie drukiem (w nakładzie po 2000 egz.) wydawnictw:
- Informatora dla uczestników szkolenia,
- Poradnika metodyczno-dydaktycznego „Szkoła z energią”,
- Folderu informacyjnego Projektu.
- Organizacyjnym potwierdzeniem efektywności tego projektu, będzie realizacja od 2013 roku przez KSPS, po zakończeniu szkoleń warsztatowych w ramach Projektu ”Szkoła ucząca racjonalnego gospodarowania energią”, nowego programu dydaktyczno-wychowawczego „Szkoła z energią”. Celem tego nowego projektu będzie włączenie możliwie największej ilości szkół do działań, związanych z racjonalnym gospodarowaniem energią i podejmowania nowych inicjatyw programowych i wychowawczych, kształtujących trwałe postawy uczniów w tej sferze.
- Umiejętności i doświadczenia zdobyte przez 1600 nauczycieli uczestniczących w warsztatach realizowanych w ramach projektu, pozwolą im efektywniej pracować z młodzieżą i skuteczniej kształtować jej postawy. Zakładając, że każdy nauczyciel pracuje w trakcie roku szkolnego średnio z 4 klasami, a każda klasa liczy średnio 25 dzieci, to dotrzemy poprzez nauczycieli biorących udział w projekcie, w ciągu 1 roku szkolnego, do co najmniej 160000 uczniów.
- To właśnie postawy i zachowania tych dzieci, kształtowane przez nauczycieli uczestniczących w działaniach przygotowanych w Projekcie, będą najlepszym dowodem i sprawdzianem trwałości Projektu „ Szkoła ucząca racjonalnego gospodarowania energią”.
VIII. Patronaty.
- Patronat merytoryczny nad projektem objęły:
- Ministerstwo Środowiska – Główny Konserwator Przyrody,
- Towarowa Giełda Energii S.A.,
- Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie,
- Uniwersytet Opolski,
- yższa Szkoła Inżynierii Gospodarki w Słupsku.
- Patronat medialny nad projektem objęły:
- TVP 3,
- Europejski Doradca Samorządowy,
- Eurogospodarka.
- Kierownictwo Stowarzyszenia i kierownik projektu prowadzą dalsze uzgodnienia, w sprawie pozyskania dodatkowych patronów merytorycznych i medialnych dla projektu.
Krajowe Stowarzyszenie Pomocy Szkole
Warszawa, październik 2011r,