Program i Plan warsztatów pn. „Szkoła z Energią”

RAMOWY PROGRAM BEZPŁATNYCH WARSZTATÓW PN. „SZKOŁA Z ENERGIĄ – JAK SKUTECZNIEJ UCZYĆ RACJONALNEGO GOSPODAROWANIA ENERGIĄ?” DLA NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW PRZYRODNICZYCH W SP, GIMNAZJACH I SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH.


Moduł I.

PREZENTACJA CELÓW I ZAŁOŻEŃ PROGRAMOWYCH PRZEDSIĘWZIĘCIA „SZKOŁA UCZĄCA RACJONALNEGO GOSPODAROWAN IA ENERGIĄ

 

Tematy:

  1. Prezentacja najważniejszych przedsięwzięć programowo-organizacyjnych.
  2. Rola warsztatów w całym Przedsięwzięciu – prezentacja programu warsztatów.
  3. Prezentacja koncepcji badania ankietowego uczestników warsztatów oraz zakładanego sposobu prezentacji i promowania wyników tego badania.
  4. Możliwości i zadania vortalu edueko.pl
  5. Oferta i zakres merytorycznej współpracy z uczestnikami warsztatów po odbyciu warsztatów/szkolenia.

 

Materiały:

  1. prezentacja vortalu edueko.pl
  2. prezentacja ankiety badawczej
  3. sesja plenarna –wykład

 

Czas trwania: 1 godz.

RAMOWY PROGRAM BEZPŁATNYCH WARSZTATÓW PN. „SZKOŁA Z ENERGIĄ – JAK SKUTECZNIEJ UCZYĆ RACJONALNEGO GOSPODAROWANIA ENERGIĄ?” DLA NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW PRZYRODNICZYCH W SP, GIMNAZJACH I SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH.


Moduł I.

PREZENTACJA CELÓW I ZAŁOŻEŃ PROGRAMOWYCH PRZEDSIĘWZIĘCIA „SZKOŁA UCZĄCA RACJONALNEGO GOSPODAROWAN IA ENERGIĄ

 

Tematy:

  1. Prezentacja najważniejszych przedsięwzięć programowo-organizacyjnych.
  2. Rola warsztatów w całym Przedsięwzięciu – prezentacja programu warsztatów.
  3. Prezentacja koncepcji badania ankietowego uczestników warsztatów oraz zakładanego sposobu prezentacji i promowania wyników tego badania.
  4. Możliwości i zadania vortalu edueko.pl
  5. Oferta i zakres merytorycznej współpracy z uczestnikami warsztatów po odbyciu warsztatów/szkolenia.

 

Materiały:

  1. prezentacja vortalu edueko.pl
  2. prezentacja ankiety badawczej
  3. sesja plenarna –wykład

 

Czas trwania: 1 godz.

 

Moduł II.

BEZPIECZEŃSTWO ENERGETYCZNE – EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA – PERSPEKTYWICZNE ŹRÓDŁA ENERGI

 

Tematy:

  1. Czym jest bezpieczeństwo energetyczne i od czego zależy?
  2. Efektywność energetyczna – niewykorzystywaną szansą czy koniecznością?.
  3. Ograniczenia i warunki rozwoju energetyki konwencjonalnej w Polsce wynikające z pakietu energetyczno-klimatycznego.
  4. Czy potrzebna jest Polsce energetyka jądrowa – argumenty za i przeciw?.
  5. Czy odnawialne źródła energii staną się podstawowym źródłem energii w perspektywie długookresowej?

 

Materiały:

  1. prezentacja dr W. Batusiewicza
  2. prezentacja M. Kossowskiego
  3. film z prezentacjami z konferencji: prof. K. Żmijewskiego, dr G. Jezierskiego, T.Podgajniaka

 

Sposób realizacji:

  1. prezentacja filmu z prezentacjami
  2. dyskusja nad tezami prezentacji i filmu
  3. praca zespołowa w podziale na grupy, poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Czego potrzebuje szkoła i nauczyciel żeby dostarczyć uczniom merytorycznej wiedzy i informacji z zakresu tematycznego modułu?
  4. podsumowanie na sesji ogólnej

 

Czas trwania: łącznie 5 godz ,w tym:

  1. wykładu 1 godz
  2. prezentacji i filmu 2 godz.
  3. pracy zespołowej 1 godz
  4. podsumowania 1 godz

 

Moduł III.

ENERGETYKA ODNAWIALNA – JAK SKUTECZNIEJ O NIEJ UCZYĆ?

 

Tematy:

  1. Kierunki i uwarunkowania rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce.
  2. Od czego zależy skuteczność uczenia o energetyce odnawialnej w różnych typach szkół.
  3. Dydaktyczna rola szkolnych centrów i pracowni energetyki odnawialnej.
  4. Wspomaganie edukacji i kształcenia w zakresie odnawialnych źródeł energii przy pomocy zestawów do wykonywania eksperymentów.

 

Sposób realizacji:

  1. wykład z wykorzystaniem prezentacji: K. Zaręby, R.Tytko, D. Bobowskiego
  2. prezentacja z konferencji Zespołu Szkół Górniczo-Energetycznych w Koninie i Centrum Edukacyjnego w Toruniu
  3. wykorzystanie materiałów informacyjnych firmy MGS-Nauka
  4. dyskusja i sformułowanie wniosków

 

Czas trwania: łącznie 2 godz

 

Moduł IV.

INICJATYWY DYDAKTYCZNO-PROGRAMOWE UCZĄCE DZIECI I MŁODZIEŻ RACJONALNEGO GOSPODAROWANIA ENERGIĄ

 

Tematy:

  1. Prezentacja projektu „EURONET 50/50 – europejskiej sieci szkół ograniczających zużycie energii”
  2. Prezentacja projektu zrealizowanego przez Gimnazjum Publiczne w Sułkowicach „Targi energii –co wiemy o energii i jej wpływie na nasze życie”.

 

Sposób realizacji:

  1. prezentacja projektów – 1 godz
  2. dyskusja i analiza ich zalet -1 godz
  3. praca w grupach -poszukiwanie efektywnych sposobów wykorzystania, sformułowanie rekomendacji- 1 godz

 

Czas trwania: 3 godz

 

Moduł V.

PROGRAMY ORAZ SCENARIUSZE ZAJĘĆ UCZĄCE RACJONALNEGO GOSPODAROWANIA ENERGIĄ -Prezentacja projektów wyróżnionych w Konkursie „Szkoła z energią”

 

Tematy:

  1. Nie pozwolimy by opuściła nas energia – autorka A. Celejowska
  2. Żyj z przyrodą w zgodzie- autorka M.Tabiś
  3. Scenariusz lekcji dla klas IV-VI –autorki : K. Sakowicz, M. Kryszkiewicz
  4. Czy zgasną światła na ziemi? I Alternatywne źródła energii – autorka J. Łęcka
  5. Podróż energetyczna po wybranych krajach Europy- autorka B. Pikora
  6. Wpływ zużycia energii elektrycznej na emisję CO2 do atmosfery- oszczędzanie energii w życiu codziennym- autorka M. Augustyniak
  7. Pozyskiwanie i oszczędzanie energii- autorki E. Wójcik, R. Kołbik, A. Suchodolska

 

Sposób realizacji:

  1. prezentacja programów i scenariuszy zajęć
  2. praca w grupach, analiza i ocena zaprezentowanych scenariuszy i programów, sformułowanie wniosków i rekomendacji
  3. podsumowanie pracy grupowej na sesji plenarnej

 

Czas trwania: łącznie 4 godz , w tym:

  1. prezentacji programów- 1 godz
  2. pracy w grupach- 2 godz
  3. sesji podsumowującej pracę w grupach- 1 godz

 

Moduł VI.

WRĘCZENIE CERTYFIKATÓW I PODSUMOWANIE WARSZTATÓW

 

Czas trwania: 1 godz.