RAMOWY PROGRAM BEZPŁATNYCH WARSZTATÓW PN. „SZKOŁA Z ENERGIĄ – JAK SKUTECZNIEJ UCZYĆ RACJONALNEGO GOSPODAROWANIA ENERGIĄ?” DLA NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW PRZYRODNICZYCH W SP, GIMNAZJACH I SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH.
Moduł I.
PREZENTACJA CELÓW I ZAŁOŻEŃ PROGRAMOWYCH PRZEDSIĘWZIĘCIA „SZKOŁA UCZĄCA RACJONALNEGO GOSPODAROWAN IA ENERGIĄ
Tematy:
- Prezentacja najważniejszych przedsięwzięć programowo-organizacyjnych.
- Rola warsztatów w całym Przedsięwzięciu – prezentacja programu warsztatów.
- Prezentacja koncepcji badania ankietowego uczestników warsztatów oraz zakładanego sposobu prezentacji i promowania wyników tego badania.
- Możliwości i zadania vortalu edueko.pl
- Oferta i zakres merytorycznej współpracy z uczestnikami warsztatów po odbyciu warsztatów/szkolenia.
Materiały:
- prezentacja vortalu edueko.pl
- prezentacja ankiety badawczej
- sesja plenarna –wykład
Czas trwania: 1 godz.
RAMOWY PROGRAM BEZPŁATNYCH WARSZTATÓW PN. „SZKOŁA Z ENERGIĄ – JAK SKUTECZNIEJ UCZYĆ RACJONALNEGO GOSPODAROWANIA ENERGIĄ?” DLA NAUCZYCIELI PRZEDMIOTÓW PRZYRODNICZYCH W SP, GIMNAZJACH I SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH.
Moduł I.
PREZENTACJA CELÓW I ZAŁOŻEŃ PROGRAMOWYCH PRZEDSIĘWZIĘCIA „SZKOŁA UCZĄCA RACJONALNEGO GOSPODAROWAN IA ENERGIĄ
Tematy:
- Prezentacja najważniejszych przedsięwzięć programowo-organizacyjnych.
- Rola warsztatów w całym Przedsięwzięciu – prezentacja programu warsztatów.
- Prezentacja koncepcji badania ankietowego uczestników warsztatów oraz zakładanego sposobu prezentacji i promowania wyników tego badania.
- Możliwości i zadania vortalu edueko.pl
- Oferta i zakres merytorycznej współpracy z uczestnikami warsztatów po odbyciu warsztatów/szkolenia.
Materiały:
- prezentacja vortalu edueko.pl
- prezentacja ankiety badawczej
- sesja plenarna –wykład
Czas trwania: 1 godz.
Moduł II.
BEZPIECZEŃSTWO ENERGETYCZNE – EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA – PERSPEKTYWICZNE ŹRÓDŁA ENERGI
Tematy:
- Czym jest bezpieczeństwo energetyczne i od czego zależy?
- Efektywność energetyczna – niewykorzystywaną szansą czy koniecznością?.
- Ograniczenia i warunki rozwoju energetyki konwencjonalnej w Polsce wynikające z pakietu energetyczno-klimatycznego.
- Czy potrzebna jest Polsce energetyka jądrowa – argumenty za i przeciw?.
- Czy odnawialne źródła energii staną się podstawowym źródłem energii w perspektywie długookresowej?
Materiały:
- prezentacja dr W. Batusiewicza
- prezentacja M. Kossowskiego
- film z prezentacjami z konferencji: prof. K. Żmijewskiego, dr G. Jezierskiego, T.Podgajniaka
Sposób realizacji:
- prezentacja filmu z prezentacjami
- dyskusja nad tezami prezentacji i filmu
- praca zespołowa w podziale na grupy, poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Czego potrzebuje szkoła i nauczyciel żeby dostarczyć uczniom merytorycznej wiedzy i informacji z zakresu tematycznego modułu?
- podsumowanie na sesji ogólnej
Czas trwania: łącznie 5 godz ,w tym:
- wykładu 1 godz
- prezentacji i filmu 2 godz.
- pracy zespołowej 1 godz
- podsumowania 1 godz
Moduł III.
ENERGETYKA ODNAWIALNA – JAK SKUTECZNIEJ O NIEJ UCZYĆ?
Tematy:
- Kierunki i uwarunkowania rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce.
- Od czego zależy skuteczność uczenia o energetyce odnawialnej w różnych typach szkół.
- Dydaktyczna rola szkolnych centrów i pracowni energetyki odnawialnej.
- Wspomaganie edukacji i kształcenia w zakresie odnawialnych źródeł energii przy pomocy zestawów do wykonywania eksperymentów.
Sposób realizacji:
- wykład z wykorzystaniem prezentacji: K. Zaręby, R.Tytko, D. Bobowskiego
- prezentacja z konferencji Zespołu Szkół Górniczo-Energetycznych w Koninie i Centrum Edukacyjnego w Toruniu
- wykorzystanie materiałów informacyjnych firmy MGS-Nauka
- dyskusja i sformułowanie wniosków
Czas trwania: łącznie 2 godz
Moduł IV.
INICJATYWY DYDAKTYCZNO-PROGRAMOWE UCZĄCE DZIECI I MŁODZIEŻ RACJONALNEGO GOSPODAROWANIA ENERGIĄ
Tematy:
- Prezentacja projektu „EURONET 50/50 – europejskiej sieci szkół ograniczających zużycie energii”
- Prezentacja projektu zrealizowanego przez Gimnazjum Publiczne w Sułkowicach „Targi energii –co wiemy o energii i jej wpływie na nasze życie”.
Sposób realizacji:
- prezentacja projektów – 1 godz
- dyskusja i analiza ich zalet -1 godz
- praca w grupach -poszukiwanie efektywnych sposobów wykorzystania, sformułowanie rekomendacji- 1 godz
Czas trwania: 3 godz
Moduł V.
PROGRAMY ORAZ SCENARIUSZE ZAJĘĆ UCZĄCE RACJONALNEGO GOSPODAROWANIA ENERGIĄ -Prezentacja projektów wyróżnionych w Konkursie „Szkoła z energią”
Tematy:
- Nie pozwolimy by opuściła nas energia – autorka A. Celejowska
- Żyj z przyrodą w zgodzie- autorka M.Tabiś
- Scenariusz lekcji dla klas IV-VI –autorki : K. Sakowicz, M. Kryszkiewicz
- Czy zgasną światła na ziemi? I Alternatywne źródła energii – autorka J. Łęcka
- Podróż energetyczna po wybranych krajach Europy- autorka B. Pikora
- Wpływ zużycia energii elektrycznej na emisję CO2 do atmosfery- oszczędzanie energii w życiu codziennym- autorka M. Augustyniak
- Pozyskiwanie i oszczędzanie energii- autorki E. Wójcik, R. Kołbik, A. Suchodolska
Sposób realizacji:
- prezentacja programów i scenariuszy zajęć
- praca w grupach, analiza i ocena zaprezentowanych scenariuszy i programów, sformułowanie wniosków i rekomendacji
- podsumowanie pracy grupowej na sesji plenarnej
Czas trwania: łącznie 4 godz , w tym:
- prezentacji programów- 1 godz
- pracy w grupach- 2 godz
- sesji podsumowującej pracę w grupach- 1 godz
Moduł VI.
WRĘCZENIE CERTYFIKATÓW I PODSUMOWANIE WARSZTATÓW
Czas trwania: 1 godz.